View all Damavand (دماوند) photos (2261) | photos from Alborz (8426) | photos from Iran (11553) | all photos

Damavand (دماوند) Photo: 'Ali Saeidi NeghabeKoohestaN' by Ali Saeidi

Ali Saeidi NeghabeKoohestaN, Damavand (دماوند)
user: Ali Saeidi (3945 photos)
photo taken at: 2:10 pm 23 Aug 2013

Ali Saeidi NeghabeKoohestaN

Iran | Damavand (دماوند)

Average rating: 4.9
(use stars to vote)

صعود به قله قدمگاه از مسیر شمالی روستای کمرود 92/06/01<<>> قله زیبای قدمگاه 3651 متر <<>>در سمت جنوب روستای کمرود با ارتفاع ۳۶۵۱ متر از سطح دریا بر روستای کمرود خطیرکوه قرار دارد به‌طوری که بر فراز آن در هوای صاف و آسمان آبی شهرهای فیروزکوه، قائمشهر، ساری، جویبار، کیا کلا، بابل و روستاها و کوه‌های جنوبی... به وضوح دیده می‌شود. روستای کمرود ایستگاه صعود کوهنوردان و گردشگران در تمام ایام سال به قله قدمگاه است. سالانه حداقل بیش از ۵۰ گروه کوهنوردی به قله قدمگاه صعود می‌کنند قله قدمگاه را از چها مسیر میتوان صعود کرد 1- مسیر شمالی که از روستای کمرود صعود میشود و فوق العاده زیباست ولی طولانی 2- مسیر دره ورسک که معمولا صعود های زمستانی از این مسیر میباشد 3- صعود از شوراب که خیلی طولانی میباشد 4- مسیر گردنه گدوک تا چال میش پائین که با ماشین تا چال میش می توان رفت البته ماشین های شاسی بلند مخصوص خاکی که حرکت از این مسیر حدود 8 کیلومتر 40 دقیقه با ماشین زمان می برد تا به منطقه زیبای چال میش پائین برسیم که محل خوبی برای صرف صبحانه میباشد از آنجا تا قله حدودا 3 الی 4 ساعت میباشد که از دو مسیر صعود میشود یکی مسیر دهلیز شمالی و دیگری مسیر گرده غربی که حتما باید با یک راهنما صعود گردد. ما مسیر زیبا وسرسبز شمالی را انتخاب کردیم که برای صعود از این مسیر باید ابتدا به جاده فیروزکوه رفته پس از عبور از گردنه گدوک و عبور از منطقه ورسک نرسیده به پل سفید پس از دیدن تابلوی روستای ارفع در سمت چپ جاده و رستوران چاپارخانه در سمت راست جاده پس از حدود 2 کیلومتر در سمت راست جاده به تابلوی خطیر کوه می رسیم که از آنجا حدود 45 دقیقه که نیمی از جاده اسفالت و نیمه دیگر آن نرسیده به روستا بصورت خاکی میباشد از کنار رودخانه و کارگاههای شن و ماسه منطقه خطیر کوه پس از عبور از دوراهی شهرمیرزاد سمنان در مسیر سمت راست به روستای کمرود میرسیم که از روستا از دو مسیر میتوان صعود کرد یکی از مسیر یال بالای روستا و مسیر دیگر سمت چپ روستا که از کنار رودخانه در مسیر باغات شروع میشود و ما مسیر باغات را در ساعت 7 صبح آغاز کردیم و پس از حدود 45 دقیقه حرکت به انتهای باغات رسیدیم که در انجا با گذر از کنار آخرین باغ که دیوار آن بصورت سنگ چین میباشد مسیر را به سمت راست تعقیر داده و با عبور از رودخانه که در شهریور ماه آب خیلی کمی دارد از کنار یک سیل بند مسیر پاکوبی را با شیب ملایم بصورت زیگزال به بالا با عبوراز کنار بوته ها و درختچه های زیبای جنگلی تا ابتدای یال می رویم و از آنجا تا بالای یال حرکت کرده که به یک پاکوب می رسیم و از آنجا مسیر سمت راست را پیش گرفته و پس از گذر از دره ای کوچک ساعت 8 و 45 دقیقه به منطقه گوسفند سرای آهنگر خیل می رسیم که از روستا تا انجا حدود یک ساعت و 45 دقیقه زمان برده شد و زمانی که به گوسفند سرا رسیدیم زن چوپانی در کنار کلبه زیبای گوسفند سرا مشغول درست کردن نان محلی بود که مقداری از آن نان را به ما داد و پس 15 دقیقه استراحت و گرفتن عکس با راهنمائی های همسر ایشان مسیر را به سمت چشمه بالای گوسفند سرای کمی مایل به راست آغاز کردیم از گوسفند سرا تا چشمه حدود 15 دقیقه حرکت کردیم و ساعت 9 صبح در کنار چشمه با یکساعت استراحت و صرف صبحانه ساعت 10 مسیر را در جهت بالا با شییب نسبتا زیاد مایل به چپ رفتیم که پس از نیم ساعت حرکت با عبور از کنار درختی زیبا به سر یال رسیدیم از انجا پس از حدود 45 دقیقه حرکت در شیب زیاد به ابتدای صخره ای رسیدیم که پس از دست به سنگ شدن وارد دهلیزی با شیب زیاد که در بعضی از قسمت ها بصورت شن اسکی بود شدیم که با عبور از این شیب به شکافی کوچک که مابین دو صخره کوچک قرار دارد می رسیم بعد از عبور از این شکاف ( که مسیر جنوبی صعود و شمالی در اینجا با هم یکی شده ) قله فرعی قدمگاه در روبروی دیده می شود در اینجا مسیر را به سمت چپ که دارای پاکوبی با شیب زیاد است ادامه میدهیم و پس از حدود نیم ساعت حرکت ساعت 13 - 30 به قله اصلی قدمگاه رسیدیم در آنجا پس از نیم ساعت استراحت و گرفتن عکس از طبیعت فوق العاده زیبای منطقه ساعت 2 حرکت را به سمت پائین آغاز می کنیم که در مسیر بازگشت مه غلیظی منطقه را فرا می گیرد که عبور از صخره ها را برای ما مشکل می سازد و در بعضی از قسمت ها مسیر را گم کرده کمی مسیر را به اشتباه به سمت راست رفته و با نگاه کردن به جی پی اس موبایل یکی از بچه ها مسیر را در جهت عکس به سمت غرب تغییر داده و با شنیدن صدای گوسفند ها در مه غلیظ بالاخره به گوسفند سرای آهنگر خیل رسیدیم در گوسفند سرا زن چوپان با محبت ما را به خوردن نان تنوری و ماست گوسفندی دعوت کرد و پس از کمی استراحت به سمت پائین حرکت کردیم ( ضمنا در مسیر شمالی پس از گوسفند سرا و چشمه قبل از صخره های زیر قله منطقه چال میش بالا قرار دارد که بعلت وجود مه غلیظ موفق به دیدن آن نشدیم ) جای همه دوستان خالی بود توصیه می کنم اگر به این قله نرفتید حتما از این قله و روستای زیبای کمرود دیدن کنید.